Forums / Medicijnen / Wat is jouw ervaring met de overstap van Lantus-insuline op Abasaglar? / Reageer op: Wat is jouw ervaring met de overstap van Lantus-insuline op Abasaglar?

Jantje123
Bijdrager

Reactie op: Wat is jouw ervaring met de overstap van Lantus-insuline op Abasaglar?

Beste Ben42,
Hartelijk dank voor je reactie.
Ik heb een scherpe pen en schuw de discussie niet.
Maar dan moeten we wel juist geïnformeerd worden. Ik ben geen medicus, wel een kritische consument, patiënt en cliënt.

Hét argument dat ik van de apotheker te horen kreeg (en blijkbaar ben ik niet de enige) is dat “Abracadabra” (Abasaglar) GOEDKOPER is dan Lantus.
Niet dat “Abracadra” voor mij beter is dan Lantus, want dat mag een verzekeraar of apotheker namens een verzekeraar niet zeggen.

Allereerst: het is een leugen dat “Abracadabra” GOEDKOPER is!!!

FEIT: Op mijn afrekening van OHRA/CZ wordt er voor “Abracabra” bijna 9% gemiddeld MEER in rekening gebracht dan voor Lantus (gebaseerd op prijzen uit afgelopen half jaar 2018 – 2019).

Dat moet ik in eerste instantie wel zelf betalen via eigen risico!
En als iets voor dezelfde hoeveelheid duurder is, kan het NOOIT een besparing opleveren.

Verder is er nergens op internet iets terug te vinden dat Lantus duurder dan welk ander product ook is (zie o.m. Zorginstituut).
Wel staat er vermeld dat de huisartsen GEEN vergoeding van de verzekeraar krijgt voor de EXTRA werkzaamheden i.v.m. de “verplichte” overgang van Lantus (zie website VPH). Of de apotheker betaald wordt, weet ik niet.

Dat is nog even los van de vraag: wie bepaalt welk medicijn ik als patiënt c.q. cliënt krijg?
Ik zal mij met hand en tand verzetten tegen een situatie dat een verzekeraar bepaalt wat ik toegediend krijg, zoals in Amerika het geval is (en blijkbaar ook Nederland, als het zo doorgaat).

Als ik overstap naar een ander medicijn bepaalt dat mijn huisarts, waarmee ik een vertrouwensband heb, in overleg met mij. En, nogmaals, NIET een verzekeraar of apotheker.

Ik heb daarom na ruim 30 jaar afscheid genomen van mijn (oude) apotheker en ben overgestapt naar een andere, die wel bereid was om mij Lantus te verstrekken.

Verder heb ik uiteraard een klacht bij OHRA ingediend inzake valse voorstelling van zaken.
Zodra ik hun reactie heb, zal ik dit delen op dit forum.

Vooralsnog blijf ik bij mijn mening dat IEDEREEN last en nadeel heeft van de verplichte overstap.
De enige groep mensen die wel voordeel behaalt, nu of in de nabije toekomst, zijn degene die dit besluit ten faveure van “Abracadabra” hebben genomen.
Niet de patiënt/cliënt, niet de huisarts/diabetesverpleegkundige, niet de apotheker en ook niet de uitvoerende mensen op de werkvloer van een verzekeraar.

Tot slot: Ik kan alleen maar hopen dat ik niet de enige ben die zich verzet.
Buig je boosheid om in actie!!!